Dec 31, 2008

untuk semua, bacalah

. Dec 31, 2008

salam.

saya ingin membicarakan tentang kepimpinan dan isu sekarang berkaitan pelaksanaan peraturan yang dibuat manusia dan Allah.

dalam kepimpinan ada byk step dlm menentukan keputusan
1)buat peraturan dengan mengambil kira pandangan org yg dipimpin
2)buat peraturan tanpa mengambil kira pandangan org yg dipimpin
3) buat peraturan dahulu, then sebarkan kebaikan peraturan tersebut kpd org yg dipimpin
4) rakyat yang dipimpin mencadangkan peraturan , then pemimpin putuskan nk terima atau tidak cdgn tersebut.

yng jelasnya di sini, tiap peraturan itu adalah bertujuan untuk "mengelakkan sesuatu masalah yang lebih besar daripada berlaku"

cth : peraturan Allah menegaskan "jangan dekati zina" KERANA nak elakkan zina (masalah yang lebih besar dlm masyarakat) yg boleh mencemarkan keturunan dan nasabnya.

cth : peraturan di universiti tidak boleh meniru tugasan atau plagiat KERANA nak elakkan masalah ketidakjujuran dalam alam kerjaya kelak (masalah pecah amanah dan rasuah)

peraturan had laju, tali pgg blkg pula nk elak kemalangan jln ry.

byk lagi peraturan yang Allah buat dan yang manusia buat, semuanya adalah bertujuan untuk mengelakkan masalah dalam masyarakat sekarang ini. cuma jika peraturan tersebut
tidak dipatuhi akan didenda oleh pihak yang menguatkuasakan peraturan tersebut. jika manusia buat, akan didenda dan sbgnya. tp jika ALLAH yang buat peraturan tersebut, balasan sudah mestinya mengikut yang Allah kuatkuasakan. hukuman dunia mungkin boleh lepas, tp di akhirat tidak mungkin!

tugas kita ialah mengikut setiap peraturan yang telah ditetapkan, jika kita tak ikut, mesti bersedia menerima hukuman. so jln terbaik jgn langgar hukum yg ditetapkan. "act at your own risk"

sesungguhnya setiap apa hukuman atau peraturan yang telah ditetapkan telah melalui byk proses sebelum diluluskan, bermula peringkat cdgn dan akhirnya kelulusan utk dilaksanakan. cuma kadangkala akan dipinda jika berlaku perubahan selepas diperhalusi (peratusan manusia di dunia)

sesungguhnya, jika peraturan itu adalah dari Allah (hukum hudud), pencipta dan pentadbir sekalian alam, siapa kita yang hanya diciptakan olehNya utk mempertikaikannya? astaghfirullah.

semua peraturan ada hikmahnya, cuma manusia yang lemah dan dikuasai nafsu sering melanggarnya. percayalah.. ..kaedah pelaksanaan perlukan kefahaman dan penghayatan sebenarnya. bergantung kepada kebijaksanaan pihak pemerintah dan para pemimpin YANG DIPERCAYAI DAN DIHORMATI RAKYAT utk menyampaikannya kpd semua rakyat.agar rakyat boleh menerima dgn hati terbuka dan penuh tggjwb.

p/s: apalah sgt ilmu yg ada dlm diri kita nk dibandingkn dgn org yg hari2 mengadap kitab Allah dan berdakwah ke jalan Allah
wsalam.

0 comments: