Dec 1, 2008

CERAMAH "KENAPA MESTI BERJAYA"

. Dec 1, 2008


salam

pada 3/11 yang lalu saya telah dijemput oleh jawatankuasa disiplin kamsis (kampus siswa) untuk menyampaikan ceramah berkaitan disiplin kepada semua pelajar semester satu bertempat di pusat islam polipd. setelah difikirkan dan hasil perbincangan dengan ajk program saya telah memilih tajuk "kenapa mesti berjaya" untuk ceramah kali ini.

sepanjang sesi ceramah berlangsung bermula 9 hga 11 malam ini pelbagai perkara telah dikupa antaranya ialah :
1. kenapa perlu berjaya dalam hidup
2. adab-aDab menuntut ilmu dalam Islam
2. formula s.m.a.r.t s.t.u.d.e.n.t
3. formula a.t.t.i.t.u.d.e

dalam ceramah ini saya telah berjaya tunjukkan kepada pelajar sem satu betapa pentingnya untuk ita menjadi seorang yang berjaya sama ada dalam akademik mahupun dalam kehidupan. kupasan ialah berkaitan cita-cita dan kepuasan diri demi mendapat keredhaan Allah s.w.t.

terdapat juga perkara berkaitan disiplin dibincangkan kalu ini seperti peri pentingnya menghormati peraturan tempt belajar sebagai salah satu adab yang penting dalam menuntut ilmu... semoga Allah bagi hidayah kepada kita semua dalam mentaati peraturan manusia dan yang penting peraturan Allah s.w.t...demi kejayaan di dunia dan akhirat.alhamdulillah sesi ceramah berjalan lancar dan mencapai objektifnya.

"hidup biar berjasa"
p/s : ada pelajar sem 5 yang bg tau..sepanjang kehidupan sebagai pelajar, inilah kali pertama dia mendengar ceramah yang begitu ceria dan bermakna dan lain dari yang lain... emm syukur :-)alhamdulillah..

0 comments: