Dec 16, 2009

sonok tgk STORM WARRIOR

. Dec 16, 2009
2 comments


malam td mama n abah tgk wayang..maklumlah sonok gak kan spend time together dgn husband. ni kali pertama tgk kt mbo terminal 2 seremban. mulanya abah ajak tgk santau tp keadaan mama tidak mengizinkan. dulu ms mengandungkan ara tgk pontianak harum sundal malam 2 blk umah ngigau2..huhuh..


so malam tp mmg enjoy tgk citer lawan2 pedang..citer STORM WARRIOR. mmg best sgt...penuh aksi. sesuai dgn mama yg sukakan citer2 aksi ni..

mama suka part:

1. wind n claud berlatih dgn guru masing

2. tentera kembali taat pada raja mereka (terharu)

3. claud selamatkan guru dia

4. wind dikuasai evil

5. claud terpaksa bunuh wind...tp dia tak sanggup


suspen n unexpected...tak sangka akhir dia macam tu. mesti ada sambungan lagi pas ni...walau banyak tak logik tp biasalah citer adaptasi dari komik pedang setiawan..mmg tak logik kan...tp sonok...


mama > tgk hero2 citer ni nampak muda padahal masa mama kecik lagi mereka dh mula berlakon...aron kwok n iking cing...betul ke mama eja nih..tp mmg suka tgk mereka..warrior!abah, pandai tak main pedang macam diorang? ajar mama ye...

Read More »»

daging black paper resipi mama

.
0 comments



resipi daging black paper mama.

1. seketul daging lembu sebesar telapak tangan (dgg batang pinang lembut sikit) potong nipis2

2. dua sudu besar lada hitam tumbuk kasar

3. bawang besar potong bulat2

4. 4 sudu kicap.

5. myk utk tumis

cara2 - letak hirisan dgg dalam kuali non stik, letak air sikit. dh kering kang letak minyak sikit. pastu letak bawang, letak lada hitam n kicap. kacau2 pastu siap. mudah kan...

kalu nk lagi berkhasiat, tambah sayur2 seperti cili benggala, lobak merah, cili merah, jagung muda, daun bawang atau ikut suka la ye.selera masing2...gambar kt atas tu bukan gambar mama. tp amik kt internet..hehehe....mama nyer gambar dgg black paper tak der gambar. tak sompek..

mama > memang sedang makan dgn nasi pns2...

Read More »»

Dec 10, 2009

ayam perap bbq

. Dec 10, 2009
3 comments

gambar ihsan dr intenet


hari tu mak mertua mama tanya resepi bbq kat mama. masa raya 2 tahun lepas (lama dah) mama ada buat bbq kt rumah mak mertua. kira macam jamuan raya bersama keluarga belah mertua la. kalu kt rumah mama (besut) mama goyang kaki n nganga je.hehehe kat rumah mak metua kena lah jdi chef pulak. maklumlah menantu tunggal (setakat ini la) dan yang sulung pulak tu. apa lagi..tunjuk skill lah..hahahaha...

ini resipi yang selalu mama buat kalu nk perap ayam bakar bbq.

resepi mama utk seekor ayam

  • 15 batang serai

  • 3 inci halia

  • 5 bwg putih

  • garam

  • gula

  • 10 sudu sos tiram

  • 5 sudu jintan manis(serbuk)

  • 3 sudu rempah kari

  • 3 sudu limau nipis (ambil jus)

resepi kwn maya mama

  • Seekor ayam yang telah dibersih dan di potong.

  • 10 ulas bawang merah

  • 5 ulas bawang putih

  • 3 batang serai1 senduk sos tiram

  • 2 sudu cili giling

  • 2 sudu cuka makan

  • 1 inci halia

  • 2 sudu serbuk lada hitam

  • garam dan gula secukup rasa

ini resipi yang sarat sikit... tp kalu yg plg simple... serai+bwg pth+halia+garam+gula+sos tiram je.

untuk pencicah

  • cili kering+asam jawa+gula+sos tiram+tomato dadu+bawang besar dadu je....

tp kalu nk senang, beli je sos thai Life kt kedai.hehehe...

sebenarnya yang penting rajin..mama kalu bab sediakan ramuan n perap takde masalah. tp kalu time bakar ayam lari jauh2 sbb tak tahan asap..huhuh..

mama > suka sgt tgk org makan apa yg kita masak kan...



Read More »»

dapur mama "cuti"

.
0 comments

nasi dagang idaman hati

kini usia kandungan telah masuk 12 minggu. thats mean 3 bulan. rasanya dalam tempoh itu, sudah 2 bulan dapur kat rumah maki tidak berasap. hingga dapur gas yang banyak berjasa itu telah mogok dan rosak terus.hahaha...kelakar pulak. maklumlah selama ini kerap masak kat rumah. dh mengandung ni tak lalu pulak nak masak. nak makan pun tak lalu. perubahan mengandung kali ni.


  1. tak selera makan

  2. tak boleh bau kari

  3. tak lalu makan ayam n dgg

  4. suka makan tom yam

  5. suka makan mangga n colek (dgn garam pun layan)

  6. malas buat keje rumah - masak, sapu, basuh baju, lipat bj dll

  7. suka tido

  8. malas gi keje (nk duk tido kt umah je)

  9. pening kepala dgn karenah ara( lbh2 lagi bila dia bising2 dlm kete)

  10. tak boleh bau peluh org (lbh2 lagi jika bersesak2)

byk lagi lah.... tido pun selalu tertidur dulu sblm ara tidur. kesian dia tidur sorang2. abah pun selalu blk lewat sbb byk urusan kt luar. tv dh tak layan dh skrg. dpn tv pun blh tido.hohohoh...

kalu bab selera makan, mama teringin sgt mkn masakan terengganu. nasi dagang, pulut lepa (kt sini pgg pulut panggang), satar, laksam.....wah tak sabar nk blk kg minggu depan. kt sini dh tak lalu nk makan...

pernah mak mertua call, masa tu kami on d way keluar makan..dia ckp dgn ara.."ara buat apa?"

ara jawab "nak g makan kt luar" ..mak mertua tanya dgn nada bergurau "mama tak masak k?" ara ckp "dapur mama cuti"

kelakar ara....bila lah agaknya dapur kami akan kembali normal...semalam abah cakap "semester dpn, abang akan masak" wah ini berita gembira ni.....

mama > teringin juga makan makan masakan suami...

Read More »»

penuhi jemputan satu kewajipan

.
2 comments


mama teringat satu hadis Nabi " memenuhi jemputan adalah satu kewajipan"

mama perhatikan kehidupan kita hari ini seringkali kita tidak dapat memenuhi jemputan kawan atau sanak saudara kita. tidak kiralah jemputan kenduri doa selamat ke, jamuan hari jadi ke, atau apa-apalah jemputan lagi. asalkan orang mempelawa kita hadir memeriahkan sesuatu majlis.

mama mula muhasabah diri, kenapa kdg2 kita lebih mementingkan hal diri sendiri berbanding jemputan ye. sebenarnya jika kita berusaha memenuhinya kita senang2 je dapat pahala kan. tetapi jika kita keuzuran tak pe lah.

hujung minggu ni mama dan abah n ara merancang untuk memenuhi 2 jemputan kawen sekitar PD ni. insyaAllah jika tiada kezuran kami akan memenuhinya...

mama > kdg2 terlupa jika tiada yang mengingatkan...semoga dimudahkan urusan sesama manusia ini.

Read More »»

be a good friend

.
0 comments

kelamarin mama dihubungi oleh kawan baik lama setelah sekian lama kami tidak berhubung antara satu sama lain. apa yang menariknya kami masih dapat merasakan kami tetap kawan baik walau terpisah jauh dek jarak ratusan kilometer. lebih2 lagi apabila kami sama2 bertukar pandangan tentang kehidupan sekarang yang semakin mencabar dan penuh mehnah dan tribulasi.

betullah kata pepatah...carilah kawan seramai mungkin kerana dgn kehadiran kawanlah kehidupan kita lebih berseri

mama > ada ramai kawan dan ada juga yang berpura2 jadi kawan mama..tapi takpe mama tak kisah pun.hehehe...

Read More »»

Nov 9, 2009

kami

. Nov 9, 2009
1 comments

Read More »»

parti mangga muda kt ofis

.
5 comments

assalamualaikum wbt...

setelah sekian lama menyepi...aku kembali!!!

hari ni kak as bw mangga muda n buah kedondong ke ofis..aku apa lg mmg tgh kemaruk makan mangga muda...blk umah buat colek kicap+cili..adohai mmg meriah kt ofis mkan mangga.aku yang mengidam, tp tg besytnya yang lain pun sama2 memeriahkan kenduri mangga+kedondong..sampaikn encik wira pun join sekali.liza, kak as n kak linda jgn ckp ar...mmg meriah..tak taulah mengandung kali ni mmg kemaruk buah mangga. alhamdulillah tak der lah muntah atau mabuk2 cuma cepat penat+mengantuk memanjang....sampaikan rs ingin ambil cuti tanpa gaji je...penat....ngantuk jer...tp kesian lak kt students.

kerja pun byk.final dh dekat. terus tabah :)

esok mama jd panel pembentangan projek final pelajar dka..esok juga mama n abah plan nk gi klinik.semoga semua berjalan lancar.

Read More »»

Jul 20, 2009

hari cuti

. Jul 20, 2009
2 comments

sudah sekian lama mama tak update blog mama. rindu terasa. percutian kami sekeluarga ke sabah baru-baru ini pun mama tak tulis banyak. lantaran kesibukan melayan facebook sebab itu lah mama tidak update blog ni.

hari sabtu yang baru ni kami menghabiskannya di rumah sahaja. masak sarapan, makan tengahari dan makan malam, basih baju dan sekali lagi menemankan ara tgk tv kegemaran dia sampai tak boleh kacau. pening gak kadang-kadang tu tp seronok tgk dia seronok.

hari ahad mama masak sarapan cucur udang. memang sedap cucuk udang adabi. cuma tambah air sahaja. mudah dan cepat. tengah hari tu mama masak ayam goreng kunyit bersama kacang dan lobak sahaja. ara pulak leka melayan nabilah (anak jiran) bermain di bilik dia dan kejap-kejap main kat ruang tamu, main buai dan main basikal.

selepas solat zohor kami bergerak balik ke rumah mother in law (mil) kat air mawang, johol. kali ni kali ikut jalan lain kata hb nak uji jalan mana dekat. sampai Giant tampin kami singgah beli barang dapur sikit. hajat di hati nak singgah di bank islam untuk masukkan duit tapi tak singgah juga. bagusnya kat tampin ni ada mesin deposit cash, kt PD tiada.jika nak masukkan duit kena ambil nombor.

sampai saja rumah mil dah asar. kami solat asar dan mama mula masak untuk makan malam. menu malam itu behoon sup ayam dengan sambal kicap. tapi kali ni mama tak letak sup bunjut. mama letak jintan manis+jintan putih+ketumbar+lada hitam yang telah disangai dan dikisar halus. tak perlu tumis, hanya rebus sahaja sup. sedap juga dan yang paling penting berkhasiat dan tak perlu tumis guna minyak. mil bawa balik nenas dari batu pahat johot. ara tiba-tiba je teringin nak makan nenas dan habis juga dua keping nenas. akibatnya, tiga kali masuk tandas malam tu. sakit perut katanya.

hari isnin tu kami berehat. hb keluar bawa mil, bro in law dan ara gi cari ubat untuk chicken pox. bil kena chicken pox. mama dan fil duk rumah. tengah hari ni mama mesin kelapa, perah santan, masak nasi, masak sup sayur cendawan, masak lemak cili api nenas + ikan masin dan goreng ayam. bila time makan tengah hari ni mama tambah tempoyak. sedap juga. tapi tangan mama yang luka masa potong ayam menjejaskan sedikit sebanyak selera mama.

pukul 6.15 petang kami bertolak balik PD untuk solat maghrib berjemaah di masjid jamek port dickson dan ceramah israk mikraj. nanti mama tulis tentang ceramah yang mama hadiri ye.

mama > cuti je mama busy dengan aktiviti masak memasak...macam mana nak diet ni.huhuhu..

Read More »»

Jul 9, 2009

like mother like daughter

. Jul 9, 2009
0 comments

senyum simpul ara

ara ni kalu bergambar suka betul. sama mcm mama dia kan...hehehe...baguslah kami berdua suka bergambar. abah pulak tak suka bergambar tp suka ambil gambar kami..

Read More »»

ppsmi dimansuh sepenuhnya 2012

.
0 comments

i strongly agree with this new policy. for me the best way to improve English skill is by enhancing the method of teaching English subject and get fully support from students to commit in English class activities effectively.

i got my first 100% marks in English exam when i was in standard 2. i still can remember it. and i always get the best result afterward. this is because i like English subject so much , i support English activities and i love English teachers!

i started doing UPSR exercise book when i was in standard three. the earlier we start, the better we get. i agree with that.

when i was in secondary school, i started to communicate with tourist confidently. that is the way i improve my English skill.

since primary school, i joined story telling, debates, speech, poems reading, short play, choir and many more. i like English activities.

although i like English, but i still like Bahasa Melayu subject most.

i recognize that Allah give me the language intellectual which is one of 8 intellectuals. so thankful with that.

mama> bahasa jiwa bangsa.

Read More »»

ara is recovering from chicken pox

.
0 comments

this pic was captured b4 ara having chicken pox - @ tang dynasti kota kinabalu sabah

today i want to share with all that i feel so happy because cant waiting for tomorrow. i had promised to ara to bring her to KL. this is a reward for her because of her recovery from chicken pox. actually during she had her chicken pox this whole week, i felt so sad looking at her. i cannot afford to catch any daun semambu. my hubby is so busy with his work the whole days.

anyway, i am so proud to have ara because although she is sick, she still smiling, laughing like usual. she always say that " mama, when i recovered lets go KL, JJ, tESCO"

then, i hope tomorrow i can fullfil her wish. may Allah bless us. amin.

mama> fail to plan is plan to fail

Read More »»

rasa hati

.
0 comments

kata orang ikut rasa binasa, ikut hati mati. betul ke?

pada mama, sebenarnya dalam kehidupan ini yang paling penting ialah hati kita. bersesuaian dengan hadis Nabi " dalam tubuh manusia itu terdapat segumpal darah, jika baik daging itu maka baik lah keseluruhannya, dan daging itu adalah hati "

justeru, dengan hatilah kita dapat mendidik jiwa dan akal kita agar sentiasa berbuat baik dan mencuba yang termampu bagi kita untuk terus survive di muka bumi Allah ini.berapa ramai di kalangan kita yang mempunyai akal yang tinngi yakni kecerdikan sampai phD tetapi masih tidak mampu untuk mengeluarkan sedekah, membantu org susah dan menghormati orang lain? malah terdapat juga golongan yang bijak pandai inilah yang memudaratkan sesebuah masyarakat melalui cara mereka yang seolah-olah mengambil kesempatan di atas kecetekan akal orang lain.

mama juga teringat bait2 lirik nasyid dendangan kumpulan hijaz suatu masa dulu.
"pandangan mata selalu menipu, pandangan mata selalu tersalah, pandangan nafsu selalu melulu, pandangan HATI itu yang HAKIKI...andai hati itu bersih."
persoalannya ialah hanya jika hati itu bersih.

bersama-samalah kita berdoa dan berusaha agar hati kita sentiasa bersih dan benar.
"sesungguhnya sebaik2 kamu ialah yang banyak kebenarannya"- al- hadis

mama> tiada siapa yang tahu apa di dalam hati kita, hanya yang Maha Pencipta hati itu sahaja yang Maha Mengetahui.

Read More »»

Jun 28, 2009

seronok menunggang kuda

. Jun 28, 2009
3 comments


mama bersama 'Zen' ....amboi malu2 lak zen nih bergambar.hehehe...

Read More »»

Jun 18, 2009

^sebagai seorang hamba^

. Jun 18, 2009
4 comments

bila memperkatakan tentang tugas sebagai hamba mama teringat tentang satu perkataan iaitu 'ikhlas'

seringkali kita mengungkapkan kata-kata ikhlas, pentingnya keikhlasan, adakah si anu itu ikhlas, bagaimana nak ikhlaskan diri kita dan sebaginya. tetapi adakah kita tahu apa yang dimaksudkan dengan keikhlasan. adakah ikhlas wujud di awal amalan atau hadir di akhir amalan?

mama ada terbaca satu buku berkaitan ikhlas ini. ikhlas ini terbahagi kepada dua:
1) ikhlas kerana kita ingin kan balasan. tapi balasan itu adalah balasan pahala dan syurga Allah swt.
2) ikhlas tanpa inginkan balasan. bila mana kita melakukan sesuatu perkara itu hanya kerana KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH. kita tidak kisah tentang balasan. kita redha dengan apa jua suruhanNya dan melaksanakannya dengan penuh keikhlasan kerana siapalah kita. hanya sebagai HAMBA.

antara kedua-dua ikhlas ini, yang mana pilihan hati? pada mama, mama nak kedua-duanya. mama memang hairan jika ada yang mempertikaikan sesuatu perkara yang dilakukan. ada yang lakukan kerana nak balasan dari manusia, gila glamer, nak menonjol, nak jawatan, nak bayaran dan sebagainya. sebenarnya jika kita fikirkan sedalam-dalamnya sesuatu amalan itu adalah asalnya adalah datang dari Allah. manusia hanya menyampaikannya kepada sesama manusia.

ikhlas semestinya hadir di awal amalan kerana bertepatan dengan sabda Nabi, "sesungguhnya setiap amalan itu bermula dengan niat"

namun ada juga ikhlas yang hadir di akhir amalan. ikhlas jenis ini selalunya merupakan 'hidayah Allah' kepada mereka yang terlupa menetapkan niat di awal amalan.


jadi, ikhlas sangat penting dan manusia hanya alat untuk kita meningkatkan amalan kerana KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH sudah semestinya sentiasa sukarela dan berlumba-lumba berbuat kebaikan.

mama> terus optimis dan bersangka baik dengan Allah :-)

Read More »»

Jun 17, 2009

~apa yang perlu dibuat~

. Jun 17, 2009
2 comments

apa yang perlu dibuat vs apa yang kita nak buat.

banyak perkara dalam dunia ni yang kita nak buat tapi sebenarnya tidak perlu kita buat.
sabda Rasulullah S.A.W
"sebaik-baik kamu adalah orang yang meninggalkan perkara yang tidak berkaitan dengan kamu"

oleh itu mama sentiasa berpesan dengan diri mama supaya tidak sibuk-sibuk sangat dengan hal orang kerana Nabi dah pesan macam tu. banyak kebaikannya jika kita meninggalkan perkara yang tidak ada kaitan dengan kita. antaranya ialah:
1. elak kejadian add on - tokok tambah (jadi fitnah pulak nanti)
2. elak pra sangka buruk
3. pupuk rasa bertanggungjawab pada hal kita sendiri dan yang bersangkutan dengannya.

ada juga pepatah yang sangat mama gemari iaitu DYP which is Do Your Part.
jika semua orang menjalankan tugas masing2 insyaAllah semua perkara akan berjalan dengan lancar. contohnya dalam sesebuah organisasi, jika seorang pekerja itu buat tugas dengan baik, bos pun mampu memberi arahan dengan baik dan klien pun mampu memberi respon yang membina sudah pastinya sesebuah organisasi itu akan cemerlang.

dalam melaksanakan sesebuah tugas, kita harusnya berfikir dahulu sama ada perkara itu perlu atau tidak. kadangkala kita banyak buat apa yang kita hendak buat. bukan yang perlu kita buat. contohnya jika seorang bos mendapat aduan dari pihak luar tentang pekerjanya, sudah pastinya dia PERLU memdapatkan maklumbalas dari pekerja itu sendiri, bukannya menceritakan hal tersebut kepada orang yang tidak sepatutnya. tidak pastilah apa alasan sekalipun tapi bos itu dianggap tidak profesional jika tidak bijak mengatur permasalahan anak buahnya. perkara ini akan menjejaskan organisasi dan tidak mustahil ada orang luar yang ingin melihat organisasi porak peranda gara-gara sikap bos yang tidak profesional menjalankan tugas. dasar kepercayaan sangat penting.

kita dapat perhatikan sekitar kita, ada aduan berkaitan hal peribadi pun dicampuradukkan dengan kerja. dan ada juga masalah berkaitan kerja dikaitkan dengan peribadi pula. mungkin kita sekadar hendak bercerita, tapi sebenarnya kita TIDAK PERLU BERCERITA terutamanya kepada orang yang langsung tiada kaitan dengan sesuatu masalah itu.

mama > Alhamdulillah sentiasa positif di tempat kerja :-)

Read More »»

Jun 11, 2009

macam tak percaya!!!

. Jun 11, 2009
2 comments

sebelum blk terangganu hari tu;
abah: sayang, tgk berita ni;
mama: ya Allah. bumbung stadium runtuh.
abah : kt kt tu. nanti blk kita tgk nk?
mama: ok tu.

apa lagi, masa blk dr kg hari tu kami pun singgah lah.

wat kinda pose i this?

ranap

hairan betul mama tgk runtuhan tu.macam mana bumbung stadium tuanku mizan boleh runtuh? seolah2 diserang olah raksasa. mana perginya ultraman???oh rupanya duk kat jepun tak sempat terbang dtg malaysia.huhuhu.
on the way balik n9, kami singgah kat stadium tu untuk melihat dengan lebih dekat lagi keadaan sebenar stadium yang diserang raksasa itu. memang ranap habis bumbung dia. bersama dengan kami ramai juga yang dtg gaya macam pelancong padahal org tempatan juga. yang kelakarnya siap ada yang buka gerai jual air dan jajan untuk pengunjung yang dtg tgk runtuhan bumbung stadium tu.


dengan kos pembinaan yang tinggi dan kepakaran yang tinggi kononnya, sekelip mata menyembah bumi. apa nak jadi ni??? i am sure there must be something wrong with the construction!


mama>tetap bangga jd anak terengganu kiter!

Read More »»

picnic @ la hot spring, besut

.
0 comments

antara aktiviti wajib kami sekeluarga kalu blk besut ialah gi berkelah. antara tempat yang biasa kami kunjungi ialah Lata Belatan dan La Hot Spring. Lata Belatan adalah air terjun dan La Hot Spring ialah kolam air panas. ada juga air sejuk kat sini. kali ni kami gi la hot spring lak.
mama dan ara

ara dan alya

seronok main air

dah kesejukan anak2 nih

hari sabtu 6 jun kami gerak ke La Hot Spring seawal jam 7.30 pagi lagi. untuk sampai ke sana mengambil masa kira-kira sejam. sampai saja kat sana tak ramai lagi pengunjung yang ada. mungkin awal lagi. bekal yang kami bawa pagi tu banyak juga. ada ns berlauk, pulut inti, roti, buah, nuget, jajan, air kopi dll.

budak2 terus main air. org kata bagus berendam air panas kat situ sbb dengan izin Allah s.w.t boleh menyembuhkan mcm2 penyakit dan boleh kuruskan badan. kata seorang pengunjung kat situ ada saudara dia 4 kali berendam kt situ penyakit kencing manis dia sembuh dgn izin Allah.


mama pun ambil peluang ni berendam kt situ dan main2 air dgn anak2 yang lain. bl tengah hari pukul 10.00 semakin ramai orang. ada yang dtg dr pasir puteh dan macam2 lagi.

kami pun siap2 nk blk pk 10.30. badan pun dh nk kecut lama sangat dalam air. ara pun dh terketar2.

tengahari tu rehat dan tidur. petang tu pulak siap2 gi kenduri kahwin jiran dan sepupu kt pengkalan nyireh. fuh... penuh jadual!


mama>terapi air

Read More »»

~tersayang~

.
0 comments

ni adalah pose2 kami semasa di rumah ibu mama kt kg hari tu
ish..dh 3 thn pun isap susu lagi ker?

en apiz dan mama

mama dan ibu mama

Read More »»

wajah kesayangan hamba

.
0 comments

jiwang

ni bukan mama pukul tau. mama nk gosok kepala dia. dia pulak tgh menggelupur ke'masam'an

berkongsi ke'nakal'an

cewah


cute bangat ni





Read More »»

birthday girl

.
0 comments

maklumlah tak pernah potong kek. ara dibantu oleh ayah chik dia

bersama sapupu2 (aisyah, ain, kakchik, alya)

post dpn kek

tak habis2 dgn peace dia tu

aik! pasal lak ada bendera lak ke kek ni?
4 jun 09
happy birthday anak mama, nur fatimah azzahra pada 4 jun hari tu. genap lah 3 tahun anak mama thn ni. mama lambat post dlm blog ni sbb tak sempat.
malam tu dijangka majlisnya pukul 8 malam. tapi mula pukul 9 malam gak sbb ayah chik dia yang bawa sate lambat sampai. seronok tgk gelagat anak2 saudara mama. cik ta mereka buat permainan rebut kerusi. kelakar sangat. pastu bertanding siapa makan sate paling banyak. juaranya abah ara.hahaha.
kami sekeluarga memang "hantu sate" suka sangat makan sate tak kira masa. yus skrg ni di samping dia mengajar di ilp kota bahru dia juga berniaga sate kat pasir puteh dibantu oleh ila isteri dia. sekarang makin kuat bekerja adik mama ni lebih-lebih lagi sejak faris lahir.
ara malam tu kelihatan sangat gembira sebab dapat potong kek hari jadi +org nyanyi happy birthday + dapat hadiah. maki semua pun gembira sangat. kek dan sate pun sedap. rupa2nya abah leka sgt kerjakan sate sampai terlupa makan kek.huhuhu...kesian abah.
mama>seronok tgk org lain gembira = mama pun gembira



Read More »»

happy birthday nur fatimah azzahra

.
0 comments


Read More »»

tag from iza

.
3 comments

tag from iza. ish macam kelakar lak kena tag. iza nih adik junior masa kt kuittho aka uthm.

kekasih saya adalah :
Kekasih --> Allah & Rasul

kekasih --> Noorhafiz Kanafi

saya sedang mendengar :
bunyi burung berkicau

mungkin saya patut :
bersenam lebih kerap dan diet untuk dapatkan berat badan 46 kg seperti masa anak dara dulu.huhuhuhu...

saya baru sudah :
cakap dgn kak ani melalui telefon

beza rakan, kawan dan sahabat:
sedalam mana kita memahami hati dan perasaan mereka.

saya tidak faham :
kenapa susah sangat nk membantu hal2 baik?

saya perlu mencari :
lebih banyak masa untuk membaca dan memahami Al-Quran.

ayat terakhir di katakan kepada saya :
"akak nk tido jap" - ayat kak zarin

makna hidup :
berjasa kepada manusia dan kehambaan kepada Allah sahaja.

cinta itu :
pengorbanan

saya paling suka :
suami peluk dan cium saya..hahahaha...

saya akan cuba :
dapatkan adik untuk azzahra

mengapa rakyat Malaysia suka menggunakan Lah di akhir ayat mereka :
kecuali saya!

telefon bimbit saya :
n82 - china made

katil saya :
kongsi dgn en apiz

soalan bagi saya yang tidak perlu ditanya :
apa yang saya dapat jika saya tolong awak?

teknologi adalah :
kaedah terpenting untuk menjimatkan masa.

bagaimana saya masak makanan yg saya pandai masak :
seorang diri dan dengan pantas.

semalam :
saya main badminton sampai sakit2 badan hari ni.

hari ini :
perjumpaan dgn pengarah

esok pula saya akan :
mc sbb nk rehat kt rumah

malam ini saya akan :
lipat baju

saya betul-betul inginkan :
kesihatan saya + keluarga coz health is wealth

badminton atau futsal :
futsal sbb tak pernah main. nk gak try.

karaoke :
pernah dpt gelaran poly idol!

makanan jepun adalah :
sushi yang memualkan. itu je yang saya pernah cuba.

bilik yang terang atau gelap :
golap, sonang nk lolap.

ayat terakhir yang nak anda cakap pada seseorang :
i miss you like crazy! nk ckp kt en apiz. sbb en apiz gi kursus skrg.huhu..

kereta :
kia spektra novus nbu 8781

saya nak tag :
umi kauthar! novelis alaf 21 - my ex schoolmate smkatj

Read More »»

Jun 10, 2009

masjid diserang

. Jun 10, 2009
1 comments

ANGGOTA keluarga mangsa serangan di Masjid al-Furqan, Kampung Air Tempayan Narathiwat kelmarin, melihat jemaah yang mati ditembak penyerang bersenjata raifal ketika solat Isyak. - Foto Reuters
12 jemaah ditembak mati ketika imam baca al-Fatihah pada rakaat kedua solat Isyak
NARATHIWAT (Selatan Thailand): "Ketika itu saya hanya terfikir saat kematian dan tidak mampu berpaling melihat siapa menembak kami," kata Nasir Ibrahim, salah seorang jemaah yang terselamat dalam serangan ketika solat Isyak di Masjid al-Furqan, Kampung Air Tempayan, dekat sini malam kelmarin. Nasir, 42, yang juga penghulu kampung itu berkata, imam Wan Abdullah Wan Latif, 62, sedang membaca surah al-Fatihah pada rakaat kedua apabila mereka diserang dua lelaki bersenjatakan raifel kira-kira jam 9 malam waktu Malaysia itu.

Dua penyerang itu, yang berpakaian serba hitam, masing-masing berada di pintu utama dan sebelah kanan masjid berkenaan, melepaskan tembakan dari jarak kurang tiga meter ke arah jemaah, menyebabkan kebanyakan mangsa mati akibat terkena tembakan di kepala dan tubuh badan masing-masing. Serangan kejam itu, yang dianggap paling buruk di selatan Thailand, menyebabkan 10 jemaah termasuk Wan Abdullah mati serta-merta, manakala dua lagi jemaah meninggal dunia ketika dalam rawatan kecemasan di Hospital Narathiwat. Sebelas lagi mangsa cedera parah dan dirawat di hospital itu. Hanya Nasir dan seorang lagi jemaah terselamat dalam serangan itu, tetapi terpaksa dirawat di Klinik Cho Airong dekat sini, ekoran trauma dan serangan jantung kerana terkejut. - sumber berita harian
p/s : bercita-cita mati dalam iman. Al fatihah.

Read More »»

Jun 7, 2009

jalan2 ke pasir mas kelate

. Jun 7, 2009
0 comments

hari ni 4 jun. birthday ara.kek kami dah tempah semalam. kami plan nak raikannya malam nanti bersama keluarga yang lain. hari nih kami ke pasir mas sbb nk hadiri jemputan kenduri kawen abg fizi (ofismate).

sepanjang perjalanan ke sana kereta kami riuh rendah dgn suara bdk2. kakak, ain, kakchik n ara sudah cukup menggamatkan suasana petang tu. dlm perjalanan, perut lapar pulak jadi kami singgah beli kuih baulu n akok kt tepi jalan kt kota bahru. air pulak takder.kering pulak tekak nih. sabar jer lah. selepas 1 jam setengah perjalanan, sampailah kami di rumah pengantin. rumah betul2 selepas round about.apa lagi, selepas jumpa pengantin lelaki (pengantin perempuan belum sampai la masa tu) kami terus ambil pinggan dan ceduk nasi.waaaaa...dah lamo dok make nasi gulai kawoh wei...sedap sungguh.yum yum...make dok ingat doh.tekak pun masing2 tgh kering.apa lagi...

Align Center
ni lah dia pasangan pengantin (abg fizi + ilyani) semoga bahagia selamanya

abg fizi nih aku kenal sejak kt ittho lagi. dia merupakan antara orang yang plg pro wat drawing either using manual or autocad. sampai skrg kt polipd pun dia tetap pakar. tabik spring ar kt dia. rupanya barulah aku tahu abg fizi satu2 nya lelaki dalam adik beradik dia. wah nampaknya pakcik abdul fatah dapat menantu perempuan satu2 nya hari ni. rumah ilyani dekat jer dgn umah abg fizi. kira kalu blk raya tak gaduhlah.hehehe.. selamat pengantin baru buat kedua nya. ramai juga staf ppd yang dtg majlis ni.

on the way blk ingat nk gi rantau panjang, tp dengar dr kawan yg jalan ke sana sesak giler. so tak jadi lah kami ke sana. huhuhu..

kami gerak blk dan singgah solat zohor kt sebuah masjid kt sinih.ni lah masjid tempat kami solat

masjid ni merupakan masjid lama. daif jugak keadaannya. tapi syukur juga kami dapat solat kat situ kan.lokasi masjid juga jauh ke dalam

kiranya berliku juga la jalan kami nk ke sana. kerete juga terpaksa parking dekat nk masuk semak. hehehe..

pastu kami teruskan perjalanan dan singgah sekali lagi beli kuih baulu dan air sirap bandung. jauh juga pasir mas nih. sampai jertih, kami singgah kedai kek ambil kek hari jadi ara. sibuk budak2 tanya kek warna apa, macam mana...kami cakap surprise lah...








Read More »»

perjalanan balik kampung

.
0 comments

alhamdulillah, dengan izin Allah, selasa malam rabu 2 jun kami bertiga bertolak balik kampung dari port dickson pukul 8 malam. kami singgah di giant senawang untuk membeli penyangkut baju 3v yang kak ta pesan. ara sudah tidak sabar nak jumpa sepupu2 dia kt kg nanti. sepanjang perjalanan asyik bertanya jer.

mula2 kami rancang nk singgah tidur di muadzam, tapi memandangkan abah belum mengantuk that time, so kami berhenti tidur di petronas gambang pukul 1 pagi. abah n ara tidur dgn nyenyaknye. siap berdengkur lagi dua2. mama tak lena sbb perut tak berapa sedap. pukul 6.30 baru bangun solat subuh. pergh lama tuh tidur macam kat umah.hahahaha... ara pun bangun dgn segarnya. kami meneruskan perjalanan dan mandi di kawasan rehat yang ada bilik mandi. riuh sekali ara mandi sambil nyanyi.malu mama...huhuhu...



pukul 8.30 pagi kami berhenti sarapan di sebuah kedai tepi jalan. tak ingt nama kedai tu tapi kt depan kedai makan tuh ada bunting akhbar SINAR. menu yang ada kat situ nasi dagang, nasi lemak, roti canai dll. kami pesan air kopi o (mama), kpi radix (abah) n milo (ara). ara makan kuih karipap, mama makan nc dagang n abah makan nasi lemak. semua sedap.


pukul 12 sampai di kedai keropok lekor 009 marang. inilah antara gambar yang sempat kami rakam di sana.ara siap makan ais krim lagi. seronok lah sbb masa nih tak ramai orang maklumlah hari rabu orang bekerja.



mama beli keropok lekor rebus rm10 ringgit utk dibawa balik. kat situ kami makan keropok lekor goreng rm2 dgn air kelapa.

pukul 2 petang, kami sampai rumah. dapatlah jumpa family tercinta masa tu. setelah 4 bulan tak jumpa. huhuhu...badan yang penat pun hilang tgk kegembiraan terpancar di wajah ibu tersayang.

Read More »»

Jun 1, 2009

kisah keropok lekor

. Jun 1, 2009
1 comments

keppok lekor marang
mama kalu blk kampung mama kt terengganu, mesti tak lupa beli keropok lekor kt marang terengganu. kedai yang plg mama suka ialah OO8. kedai ni kt pantai kelulut marang. seberang jalan dengan pantai kelulut tu. satu lagi kt kedai sukaramai kt mengabang lekor, batu rakit pun sedap juga. kt PD ni mama tak jumpa lagi kepok lekor yang sedap.huhuhu...kalu g pasar malam ada juga teringin nk makan tp tak pernah beli sbb memang nampak kurang menyelerakan.
masa mama kecil dulu arwah ayah dan cik pernah buat keppok lekor sendiri. mudah jer buat nyer. asingkan isi ikan dari tulang, mesin ikan dan adun dgn tepung sagu dan sedikit garam. pastu uli dan bentukkan pjg2 n rebus. dh siap rebus blh potong n goreng..sedap.....cara nk buat collek dia pun mudah. cili boh + asam jawa+ gula + sedikit garam + sedikit air. ada juga yang letak cuka ganti asam keping. mana-mana pun boleh. biarkan menggelegak atas dapur dan siap utk di makan. sama je macam pencicah biasa. lagi pekat lagi sedap.

p/s : azzahra pun suka kepok lekor sama mcm mama.

Read More »»

holiday in hometown besut terengganu

.
0 comments

hoorey...hoorey...hoorey it's a holiday... started tomorrow 3rd june we gonna go back to terengganu for a holiday... :-) dh lamo dok make keppok ganu ni. mama plan blk nanti :

1. g wedding abg fizi kt pasir mas - 4jun

2. celebrate bday azzahra bsama family - 4jun

3. g jln2 cr make (sata, nasi air, ns dagang dll)

4. ziarah sanak saudara n shbt handai

5. mandi air terjun lata belatan

6. shopin keppok keping n ikan bilis

5. jln2 pasar tani + pasar malam

dan byk lagi...tp cuti sampai ahad jer. that mean 5 days only .sempat ke nk buat semua benda ni???

p/s: 4 bulan tak blk kg...huhuhu..

Read More »»

May 27, 2009

bersangka baik

. May 27, 2009
0 comments

mama akan sambung lagi persoalan menjaga hati. setiap kali kita membaca buku motivasi dan menghadiri mana-mana ceramah, kita sedar yang betapa pentingnya mempunyai pemikiran yang positif. mama amat bersetuju yang kita perlu berfikiran positif.

antara sikap yang menunjukkan kita seorang yang berfikiran positif ialah bersangka baik dengan Allah dan orang lain atau dalam bahawa arab dipanggil husnuzzon yang mana merupakan akhlak yang terpuji dalam Islam.

bersangka baik ini perlu kerana :
- dapat menghindari dari sikap putus asa dengan rahmat Allah
- dapat menjaga hati kita dari mempunyai perasaan sakit hati dan dendam
- elakkan dari permusuhan sesama manusia
- jauhkan dari kejadian yang tidak diingini seperti mengungkit-ungkit
- menyedari hakikat manusia ini perlu ada niat baik
- semua manusia sukakan kebaikan secara fitrahnya

persoalannya bagaimana untuk menjadi seorang yang sentiasa bersangka baik?
contoh nya: ditimpa musibah dan ujian dari Allah, orang menyakiti hati kita seperti menghina kita, mengumpat tentang kita di belakang, mencuba menjatuhkan semangat dan reputasi kita, menfitnah kita, menyusahkan hidup kita dengan memaksa kita buat macam-macam, selalu tak puas hati dengan kita, suka marah-marah kita tanpa sebab yang logik akal, dam sebagainya.

cara penyelesaiannya: Kita perlu kuatkan hati dan bersangka baik.
- Allah tidak turunkan ujian kepada kita melainkan sesuai dengan kemampuan kita, believe it!
- cuba selami perasaan orang lain yang lebih menderita dari kita.
- sentiasa memaafkan orang lain.
- anggap semua orang sayangkan kita.
- anggap Allah nak jadikan kita matang dan kuat melalui cabaran-cabaran yang diberikan
- ini adalah peluang kita utk muhasabah diri, mengenal kekuatan, ketabahan hati kita
- banyak-banyak berzikir munajat (subhanallah, alhamdulillah, lailahailalallah, allahuakbar)dan istighfar
- cari seseorang yang positif untuk bercerita perasaan anda
- kekalkan persekitaran yang positif kerana takut nanti jika terjebak dengan orang yang tidak positif, kita yang ingin bersangka baik jadi bersangka buruk, dendam dan kesumat pulak.
- pegang prinsip, kita perlu hormati orang tua kerana mereka banyak pahala dari kita, dan kita perlu hormati orang muda kerana orang muda kurang dosa berbanding kita.
- ramai orang tidak puas hati dengan kita sebenarnya kerana dia nak jadi macam kita. oleh itu, beri mereka peluang menyertai kita dalam apa jua perkara positif yang kita lakukan. percayalah, hakikatnya semua orang sukakan kebaikan!

dan sangka baik yang PALING PENTING ialah sangka baik dengan Allah. Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia melainkan untuk kita belajar dan terus belajar dan bersykur padaNya.

bersangka baik penting dan sama penting juga berhati-hati kerana tidak semua orang bersangka baik macam kita. maklumlah manusia ni kan macam-macam.

p/s: bersangka baik dan teruskan belajar erti kehidupan sebenar.

Read More »»

hati mesti baik

.
0 comments

hari ni mama muhasabah diri kenapa kita sukar untuk membina hubungan baik dgn manusia lain. pada mama apa yang penting dalam hidup ini adalah HATI mesti baik sesuai dgn Hadith Rasulullah "Dalam diri manusia ada seketul daging, jika baik daging tersebut, maka baiklah keseluruhannya" itu lah hati...
hati...ada bermacam perasaan
sayang
simpati
empati
terharu
marah
syahdu
dll....

hati... juga ada bermacam perasaan
benci
iri hati
dengki
riak
bangga
dll...

oleh itu...didiklah hati agar kita tidak tergolong dlm golongan org2 yang rugi kerana tidak menjaga hati. semoga Allah menjauhkan hati kita dr semua perasaan negatif yang boleh merosakkan hubungan kita sesama manusia.

p/s: mama bersyukur kerana mama masih mampu menjaga hati ini....walau kadang2 tewas juga.

Read More »»

rumah idaman ku

.
0 comments

pagi td baca blog adik iza. tentang rumah idaman ku..memandangkan mama masih belum membeli rumah sendiri jadi mama boleh lah bercerita tentang rumah idaman mama

1. saiz - sederhana sahaja sebab maklumlah mama ni tak berapa nk rajin menyapu rumah. jika rumah besar tp tak bersih pun tak boleh juga. melainkan abah dapat sediakan maid utk membantu mama buat kerja2 membersihkan rumah. :-)

2. jarak dengan tempat kerja - dekat le sbb insyaAllah mama n abah akan kekal ngajar kat poli so kami akan juga mengekalkan kerja di tempat yang sama. jadi jarak ant rumah dgn tempat kerja mestilah dekat. jika dekat mama boleh blk rumah cepat n masak utk family mcm selalu. (sbb skrg sgt dekat) rumah depan hhp poliPD jer. kos petrol pun jimat.

3. harga rumah - mampu milik dalam di bawah rm200k harapnye.

4. ruang2 dlm rumah - ada ruang tamu, family area utm mama+abah+ara lepak2 tgk movie, dining, dapur yang luas sbb mama suka masak jadi ruang mesti selesa dan nk buat kenduri pun mudah family n kwn n student nk dtg tlg mama masak, bilik tidur 4 (bilik utama, 3 bilik extra) mcam skrg nih.

5. bil. tingkat - mama suka rumah dua tingkat sbb jimat tanah n ruang atas lebih privacy.

6. hiasan dalaman - mama suka yang simple dan konsep modern. warna pun yang ceria2 je.

7. landskap - mama tak pandai bercucuk tanam so mungkin serah kt kawan mama mr andy utk design landskap terbaik utk mama. yg ptg ada kolam ikan, air pancut.hehehe...

8. karpet @ tikar - mama prefer tikar buluh sbb karpet blh menyebabkan habuk berkumpul n kalu tumpah air susah nk bersihkan.

9. kejiranan - mama prefer majoriti org Islam dan dekat dengan surau @ masjid.mudah abah nk solat jemaah n mama blh wt aktiviti bsama komuniti kt sana.

10. jarak dgn rumah mak@mak mertua@saudara mara - mesti dekat , tapi jgn dekat sangat. yang ok dalam sejam dh blh sampai. kita mudah nk berkejar ke sana jika apa2 hal. sbb jika terlalu dekat takut kita terlalu bergantung, jika terlalu jauh takut kita jarang sgt balik pulak. rumah mertua mama sejam je dh sampai. mcm tu br ok.

p/s: hidup ini terlalu singkat, hayati lah makna kehidupan dgn menghargai apa kita ada. mama br dapat sms dr shbt mama, jue : marini telah kembali ke rahmatullah pagi td. al fatihah.

Read More »»

May 20, 2009

after 2 years

. May 20, 2009
0 comments

selepas 2 tahun kami duk di rumah sekarang nih...aku ternampak sesuatu yang kebetulannya muncul masa aku kt dapur.
dia lari lintang pukang bila aku buka lampu dapur malam tadi. terkejut aku + geram rasa macam nk tembak jer.
sebenarnya lately, beginning last week hubby dh bg tau byk kali terserempak dgn benda tu kt dapur dan sekitar ruang tamu. aku geli geleman....ish ish ish. kadang2 ada terfikir macam mana jika dia muncul betul2 depan mata aku..
malam td aku nampak dia dh kelam kabut lari celah kabinet dapur. warna hitam pekat.huhuhu..
pagi ni b4 go to ofis:
mama: abang, mlm td mama terjumpa dgn ***** kat dapur.
abah : emm tak per nanti abang beli perangkap ******
mama: eeee...geli tul..teringat cerita Rotatuli.

alahai....TIKUS... kenapa kau dh mula berani memunculkan diri kt rumah kami?

Read More »»

malam keempat

.
3 comments

at last...mlm td ara tidur di bilik dia mula jam11-7 pagi. bangun pagi selepas abah kejutkan, mandi sendiri, berus gigi sendiri, pakai baju sendiri, sikat rambut sendiri, pakai bedak sendiri..wah dh besar anakku. this 4 jun she gonna be 3 years. well done my dear.akhirnya berjaya juga!
:-)

Read More »»

Sesuatu yang anda tidak perasan atau tidak terfikir langsung....

.
0 comments

1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.
2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.
4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang, walaupun dia tidak menyukai anda.
5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.
6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.
7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.
8. Anda seorang yang istimewa dan unik.
9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.
10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.
11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.
12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehinya.
13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala makihamun, caci & cela.
14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.
15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik.Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya.

very interesting to be think about!!!

Read More »»

May 19, 2009

malam ketiga

. May 19, 2009
0 comments

malam td merupakan malam ketiga ara tidur di bilik dia. pukul 11 dia tidur. sebelum tidur dia minum susu dan terus tertidur after mama baca n belek2 buku gambar dia.sebelum dia tidur mama dh pesan.
mama : ara nk buang air nanti gi toilet yer.
lampu bilik air dlm bilik dia mama saja biarkan on nanti senang dia nk buang air tgh malam nanti. then mama pun masuk tidur selepas tgk citer intan kt tv2.

pukul 2 pagi... mama terjaga sbb dengar ara jerit nama mama...
ara: mama, bukalah air ni!!!
mama: kejap...(rupanya ara dh meluru masuk bilik kami dgn muka tak puas hati) huhuhu..

aku terus ke bilik dia dan tengok apa yang tidak kena. rupa2 nya dia marah sbb dia bangun buang air kt toilet tp tak dapat buka pili paip sbb ketat sangat. hehehehe...kelakar pulak.

lepas aku bukakan air paip, aku sambung tidur semula tp kali nih aku tidur kat bilik dia. ara pun join tidur sekali. last2 kami berdua tidur sampai pagi kt bilik dia...selamat..... :-)

memang seronok pengalaman membesarkan anak n nk ajar dia berdikari.
semoga malam seterusnya ara terus membesar dgn sihat dan belajar berdikari.

Read More »»

malam kedua

.
0 comments

mlm ni ara tidur kt bilik dia selepas mama bacakan buku cerita kira2 pukul 11pm.

tiba2 pukul 3 pagi dia menyusup masuk ke bilik kami jugak....aku terjaga sbb ms tu hubby kejutkan aku.
abah : "sayang, tgk siapa dtg nih..."(sambil tergelak)
mama : aik....ara rupanya (sedikit terkejut sbb dia berani dtg dalam keadaan gelap tu)

pagi2 morning tu..

mama : abg kenapa mlm td abg gelak ms ara masuk tidur kt bilik kita?
abah: abg nk tergelak sbb terkejut...ingtkan 'toyol" mana td...
mama : ish abg nih..
abah: yelah...gelap2 ada budak kecik menyelinap masuk lak...hehehehe..
mama : kelakar tul ara..

so malam kedua berlalu dgn jayanya walaupun pukul 3-7 dia tidur kt bilik kami. at least more than 1st night...

sambung malam ketiga pulak...

Read More »»

malam pertama

.
0 comments

wah dengar tajuk suspen jer. sebenarnya apa yang ingin diceritakan di sini ialah malam pertama ara tidur di bilik sendiri seorang diri.

mlm pertama...aku dh siapkan bilik tidur utk ara. aku jadikan bilik ketiga sbg bilik tidur dia. aku letakkan katil single dlm tu dan hias sikit2 jer.

malam tu aku biarkan dia tidur dulu kt atas sofa kt luar walaupun dia sedikit pelik sbb tiada toto kt ruang tamu seperti biasa. then, aku angkat dia tidur kt dlm bilik dia kira2 jam 10 mam. tiba2 pukul 12 dia bangun nk buang air. lepas tu dia tidur kt atas sofa sambil ayah dia buat kerja kt ruang tamu.

pk1 hubby angkat dia masuk bilik kami...last2 mlm pertama ara kt bilik dia hanya 2 jam shj. sampai pg dia tidur kt bilik kami juga.
bangun pagi...
mama : "abg kenapa tak tidurkan ara kt bilik dia?"
abah : "ntah...lupa pulak"
mama: "emmm...mlm esk kita tidurkan dia kt sana"

nanti sambung malam kedua pulak...

Read More »»

May 15, 2009

mat rempit dan peragut

. May 15, 2009
1 comments

seluruh negara dikejutkan dengan berita 2 orang wanita mengandung menjadi mangsa peragut yang tidak berperikemanusiaan sehingga mengakibatkan mereka menemui ajal.

aku mula terfikir kenapa hal seperti berlaku sekarang? tidak ada lagikah sifat kemanusiaan dlm diri mereka. terdesak sgtkah mereka hingga terpaksa menggunakan cara yang haram utk dapat duit? entah2 dalam beg duit kedua2 wanita ni ada duit sikit jer. kesian anak kehilangan mak, suami kehilangan isteri....sedih betul :-(

remaja yang merempit nih...
mula2 lepak2 tak tentu hala, then lumba2 motor haram, pastu ada lah mula cuba2 rokok, then lebih teruk lagi dadah...lagi seks bebas, bohsia, bohjan, arak dll...nauzubillah...

bila dh terlibat dengan dadah atau pil khayal manusia mula hilang pertimbangan. aku sangat setuju dgn ungkapan "dadah musuh no1 negara!"

krn dadah dan pil khayal... manusia sanggup dera isteri, ugut mak, pukul ayah, mencuri, lebih teruk lagi membunuh. nauzubillah... byk yang kita dengar ank2 gadis hilang kegadisan mereka dan ada yang sampai mengandung disebabkan dirogol ketika tidak sedarkan diri atau dibawah pengaruh dadah dan pil khayal. pendek kata memang dahsyatlah kesan penyalahgunaan dadah ni.

semua ibu bapa perlu peka dgn apa yang anak2 mereka buat. jgn biar jer mereka merempit tak tentu hala... anak2 gadis perlu lebih diawasi. jgn nanti perut dah bulat br menyesal. nauzubillah. mcm berita hari ini...anak dh bersalin dan sembunyikan mayat bayi bwh katil pun tak sedar. yaAllah minta dijauhkan dari kita dan keturunan kita.

p/s: tiada yang lebih bahagia kehidupan ini melainkan percaya dan patuh pada agama, kita dan seluruh isi keluarga kita dan seluruh umat manusia.

Read More »»

friday mood

.
0 comments

hari ni jumaat.hari nih memang muka berseri2 sbb tomorrow gonna be holiday...

jika sebelum ini... hari jumaat mesti rasa mcm biasa sj sbb biasanya hr sabtu n ahad ada komitmen bersama kelab pelajar jka. but now rehat sikit sbb next week i mean starting monday all student ppd akan face final exam. so semua aktiviti kelab dh freeze kan dulu bg laluan kt semua fokus towards their final exam.

kepada semua pelajar ppd yang disayangi, i wish you the best of luck in exam. pesan saya:
- jg kesihatan coz healthy is wealth. jika kita sihat byk benda boleh kita lakukan.
- jg pemakanan - elak makan kepala ikan, asam dll yang boleh kurangkan daya otak berfikir.
- jg akhlak - jika akhlak tidak baik, Allah tak sayang dan susah nk dapat hidayah during exam.
- jg hubungan dgn Allah - byk keajaiban akan berlaku jika Allah sayang kita.
- jg hubungan dgn ibu bapa, kawan, pensyarah n awek n pakwe :-) - sbb jika ada pergaduhan n terasa hati..nanti susah nk studi n tak berkat nanti...
- jg segala2 nya......

selamat menjawab exam.

p/s : tips for final sem ni tak sempat nk buat seperti sem lepas. huhuhu..takper sem dpn jumpa lg. insyaAllah.

Read More »»

May 14, 2009

lega sangat

. May 14, 2009
0 comments

syukur alhamdulillah.
tepat jam 4 ptg ni tamatlah kerja2 menanda paper , masukkan markah pelajar dalam pmis, print markah pb.

rasa kurang sikit beban kt kepala nih. lega yang amat sangat..kalu esok mesti sistem pmis sibuk giler. hr nih dh setel semua setelah bertungkus lumus, tidur lewat...tak kuar sarapan, tak kuar lunch...blk lewat sbb kerja2 menanda kuiz, ujian, tugasan dll..kejar pelajar yang tak buat kuiz, tak hantar tugasan bla bla bla..skrg dh setel syukur...student pun satu, dah last2 minit br ingat nk hantar tugasan. itu kalu yg ingat. ada juga yang buat2 lupa sampai lecturer naik angin, naik darah..naik hantu..macam2 lagi naik....hai budak2 nih cuba lah jaga hati pensyarah u all. mcm mana nk skor???ingat kami takder keje lain ker lain selain menanda paper u all? ....adoi ai...

ok lah... ni dh siap2 nk blk...amik azzahra..then blk umah..yahooooo..... esok merdeka!!! rehat b4 bergelut dgn jaga final exam then tanda paper final next week. tanda paper lagi...huhuhuh...

:-)

apa2 pun hidup mesti penuh makna...hari ini must better than yerterday.. u all mcm mana?

Read More »»

May 7, 2009

lagu utk mama

. May 7, 2009
0 comments

yesterday after work...at home... my little arra ..sing...

"ibu..ibu..engkaulah ratu hatiku..
bila...ku berluka..engkau rindukan selalu..
ibu..ibu..engkaulah ratu hatiku...
bila ku berluka engkau rindukan selalu...
ibu..ibu engkaulah ratu hatiku..
tempat ku bermanja..
wahai...ibu "

ara nyanyi lagu ni sambil buat gaya...waduh...tersentuh hati ku...bila abah dia dtg..aku minta ara nyanyi lagu tu semua...dia terus nyanyi dan kami berdua terdiam...kaku..terkejut dgn perkembangan ini.hehehehe :-) bila di tanya. mana ibu ara. dia pun pegang aku n cakap nilah ibu ara...

wah.....apa lagi abah dia pun jeles lah..hehehe dia cakap.. "ara, abah pulak"
ara puan apa lagi terus tukar lirik...

"abah..abah..engkaulah ratu hatiku...."

...sampai habis

p/s : hilang kepenatan tgk keletah anak..dikaulah permata hidup mama n abah.

Read More »»

May 5, 2009

working trip to sarawak 16-19 april 2009

. May 5, 2009
1 comments

that was my first time trip to sarawak.
very nice place to visit...not to stay..hehehehe...
- visit poli kuching- hhp, jka,jpp etc
- kampung budaya - watched tarian suku kaum sarawak..nice.
- visit pasar sarikin
- water front
- pasar pagi
- kilang kek batik dan kek lapis

i bought some...
- kain batik
- cenderamata
- beg
-ikan masin terubuk
-kek batik
- t shirt
- buah salak

kos ke sarawak:
- kos flight rm243
- kos shoping rm400
- penginapan percuma di poliku.. hehehe

p/s : jauh perjalanan luas pengalaman. i strongly agree!!!

Read More »»

this week gonna be....

.
0 comments

this week gonna be the most packed week....

  1. teusday - after YTM visit yesterday...pergh what a very tiring day...
  2. tuesday -last night...test 3 for dsb2 structure and test 2 for ssb1 construction material
  3. wednesday - today...design pre presentation for dsb2 fast food stop project...key in pmis
  4. thursday -tomorrow... test 3 for ssb2 structure...key in pmis
  5. friday - test 2 for dsb1 construction material...monthly assembly of ppd
  6. friday night - appreciation night jpp ppd
  7. saturday - gonna give talk to uthm mpp...
  8. sunday - family comitment :-)

semakan rfp..semakan rms kedua....pelajar tidak layak dinilai..bla..bla...

Ya Allah berilah kesihatan dan kekuatan kepada hamba Mu ini....

Read More »»

after one month hibernate from blogging

.
3 comments

just to reflect myself...

Every successful person has a painful story... Every painful story has a successful ending... Accept the pain and get ready for success... :-)
- from adikku lydia blog

Read More »»

Mar 22, 2009

kenduri arwah Mohd Azlan (sepupu sblh hubby)

. Mar 22, 2009
0 comments

salam.



hujung minggu hari tu (sabtu) aku bersama family menghadiri kenduri arwah di rumah mak saudara. ramai org dtg termasuk saudara mara terdekat dan jiran tetangga. memang best kenduri macam nih sbb dapat berkumpul dan bertanya khabar setelah lama tak jumpa. kesempatan ini aku gunakan sebaiknya untuk belajar tentang kehidupan sosial masyarakat kampung.



jika nak dibandingkan kehidupan di kampung mertua dengan kampung aku (kampung ikm aka ikatan kasih mesra) memang banyak sangat bezanya. nama sj kampung tapi kehidupan sudah jauh moden.

antara juadah yang dimasak secara gotong royong dalam majlis itu ialah
1. gaging masak kicap (diperap dengan rempah sblm dimasak)
2. masak lemak cili api nenas + ikan sepat masin)
3. asam pedas ikan selar
4. ayam gornag salut tepung

pencuci mulut

1. tapai pulut 9mme kesukaan aku)
2. tembikai
3. puding mangga (mak lang bikin)
4. kuih muih yang dibawa oleh jiran2 dan ditempah dari kedai.

selesai bacaan tahlil+yasin jamuan makan. memang seronok sbb golongan kanak2, muda dan tua sama2 beramah mesra..gitu lah kemanisan ukhwah :-) sempatlah aku bertanya resipi puding mangga mak lang yang sedap tuh...hehehe.

p/s : gotong royong atau rewang (kata org jawa) memang dapat mengeratkan hubungan silaturrahim. tp golongan muda skrg semakin lupa yer. lebih2 lagi jika tinggal di bandar mahupun kampung yang dh mengamalkan kehidupan bandar macam aku...

Read More »»

Mar 20, 2009

zaman sekolah rendah (dedikasi buat kwn2 ex-srtm dan cikgu2)

. Mar 20, 2009
0 comments

sekolah rendah merupakan sekolah pertama aku. aku tidak mendapat pendidikan sekolah tadika seperti kawan2 yang lain. adik beradikku 10 orang hanya adikku yang bonsu sahaja yang bersekolah tadika. mungkin disebabkan tinggal di kampung dan keluarga kurang senang kami tidak bersekolah tadika. lebih2 lagi sekolah jauh dari rumah.

bila bercakap tentang sekolah rendah aku rasa SANGAT SERONOK!!!

aku bersekolah di sekolah rendah kebangsaan tengku mahmud. 1988-1993

lagu sekolah aku masih igt sampai sekarang

SRTM sekolah berjasa
mendidik kami semua
pada guru-guru yang tercinta
mendidik kami semua
restuilah srtm
majulah sekolah yang dipuji


kelas aku di srktm - i kenanga,2 kenanga, 3 kenanga, 4 seroja, 5 seroja, 6 seroja.

semasa darjah satu, aku sangat seronok belajar dan suka g sekolah. walaupun tak g sekolah tadika, tp cikgu byk membantu. aku suka g sekolah sbb ramai kawan. dari kecik lagi aku nih memang suka berkawan.kawan2 masa darjah satu - nasha, zana, liza, zafirah,linda, juwairi (dah meninggal dlm kemalangan),yani dan ramai lagi. aku paling suka time pjk sbb dapat main lari2 dan cikgu kelas masa tu cikgu zainab. tak tau lah ada lagi ke tak sbb dia sebaya dgn arwah ayah. jika ada skrg umur 69 thn. rumah dia dekat dgn sekolah. mmg best darjah 1k.

semasa darjah 2, aku lagi seronok sbb cikgu kelas aku teacher umi kalsom n dia ajar english. aku selalu dapat 100% markah. aku mmg seronok belajar. memori aku tak leh lupa aku kena chicken pot ms darjah 2 nih sbb berjangkit dgn zanariah abdul majid. dia duk sebelah aku jer dalam kelas. aku suka g berkawan dgn bdk2 pendidikan khas (bisu dan pekak) kat sebelah kelas aku. menarik berkawan dgn mereka. dpt belajar bahasa isyarat. ada gak yg ensem.hehehe darjah 2 dh pandai skodeng.hahahaha... :-)

semasa darjah 3, lagi seronok cikgu kelas cikgu yasnizah. memang seronok. teacher masyitah pun seronok. yang tak boleh lupa bila aku berjaya poser penuh dan dapat hadiah pencil case dua tingkat yang sgt menarik. di perbuat daripada besi...fuh....terima kasih cikgu. masa nih juga wakil sekolah hoki. becoz of aku exam dapat no3, cikgu yasnizah bg hadiah buku stamp album yang sangat menarik sampai sekarang aku simpan.waktu lapang aku suka main lompat getah kt depan kelas.seronok.... :-) masa darjah 3 nih lah aku masuk pertandingan bercerita tajuk " ayam togel" memang kelakar cerita nih. sampai satu sekolah panggil aku tikah ayam togel.terkentut..pu put put put.....lawak habiissss.ces..kurang asam siap panggil aku ayam togel. ayam togel tuh cerita knk2 aku hafal rentetan dari cerita kanak2 dari radio yang aku dengar kalu tak salah Radio RTM kOTA bAHRU segmen bakat kecil. sekali aku dengar terus aku hafal dan masuk pertandingan kat sekolah. aku dpt no.3. hahahaha cikgu kata aku dpt no3 sbb aku ikut ketawa sama dgn penonton ms bercerita. (tak kisah kita tak dapat no 1, yang penting kita tahu kenapa kita tak jd juara)

darjah 4-6 aku sambung nanti post satu lagi yer :-)

p/s : zaman sekolah rendah memang seronok...bermakna dan ceria.

Read More »»

bangga jadi bekas pelajar SRKTM (UPSR 93)

.
0 comments

Besut muncul daerah terbaik UPSR di Terengganu

BESUT 13 Nov. - Sebanyak 615 daripada 3,723 calon dari 52 sekolah rendah di daerah ini berjaya memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini yang diumumkan hari ini.

Pencapaian itu membolehkan Besut muncul sebagai daerah terbaik di negeri ini dengan Sekolah Kebangsaan (SK) Tengku Mahmud terus unggul sebagai sekolah terbaik di daerah ini.

Pegawai Pelajaran Daerah Besut, Tuan Yusof Tuan Sulaiman berkata, seramai 72 daripada 175 murid SK Tengku Mahmud berjaya memperoleh 5A diikuti Sekolah Kebangsaan Kampung Raja dengan 56 daripada 134 muridnya memperolehi 5A.

Menurutnya, 13 calon SK Tok Motong pula memperolehi 5A diikuti Sekolah Kebangsaan Pengkalan Nyireh dengan 34 daripada 132 muridnya memperoleh 5A.

''Sekolah lain yang mencatatkan 5A ialah SK Pusat Jerteh (32 orang), SK Tengku Mahmud II (27 0rang) dan SK Kampung Baharu (23 orang)," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, anak kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Besut yang belajar di tiga buah sekolah turut tersenarai dalam bilangan murid yang memperolehi keputusan 5A.

Mereka ialah anak kepada bekas Menteri Besar yang juga ADUN Jerteh, Datuk Seri Idris Jusoh iaitu Umi Kalthum yang belajar di SK Tengku Mahmud serta anak ADUN Kota Putera, Muhammad Pehimi Yusof iaitu Amir Hakim yang belajar di SK Tengku Mahmud II.

Seorang lagi ialah anak ADUN Hulu Besut, Nawi Mohamad iaitu Fatin Noraina yang belajar di SK Darau.

Idris turut menyampaikan slip keputusan peperiksaan UPSR dalam satu majlis di SK Tengku Mahmud anjuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan.

Read More »»

Mar 19, 2009

azzahra

. Mar 19, 2009
0 comments


gambar ni aku hasilkan semasa menghadiri kursus asas fotoshop hari tu. melihatkan perkembangan dan pertumbuhan anak bermula dari hari pertama di lahir memang menakjubkan.

anakku lahir pada tanggal 4 jun 2006. kami namakan dia nur fatimah azzahra sempena nama puteri Rasulullah dan penghulu wanita syurga.

4 jun 2006
lahir di hospiatl besar seremban dengan berat 2.9kg.

17 Ogos 2006
ara dh boleh meniarap.

20 November 2006
ara dah boleh duduk dan mula merangkak

16 Januari 2007
ara dah boleh menyebut 'abah' n 'mama'

4 April 2007
ara dh boleh berjalan

30 Mei 2007
ara dah berlari

2007-2009 - menyaksikan perkembangan positif ara berkat rahmat dan kasih sayang Allah yang Maha Pengasih lagi Pemurah........ara semakin bijak belajar banyak perkara baru. semoga menjadi anak yang solehah. amin.

kalu tengok raut wajah ara nih aku tgk mcm muka abah dia masa kecik2 dulu. tp ada juga yang kata muka mcm aku. tp yg paling ketara watak dia sebijik watak aku.itu memang tidak dapat disangkal lagi.

yang aku risau skrg nih ara kurang makan nasi. makan pun sikit jer. dia sgt suka makan coklat bar (cadbury) dan ais krim.

kalu aku marah, dia akan cakap... " mama kata mama sayang ara. tp kenapa mama marah ara?mama tak sayang ara ker?" aduh...sukar nyer..then aku jawab, " mama sayang tapi ara buat salah mama marah lah. kalu tak nak mama marah, dengar ckp mama"...

kalu nak tido, dia kata " mama, jom tido" tp bila dia dh mula nk tido kt pangkuan aku, dia lasak, terus sepak aku lah...hehehe lawak pulak. tadi ajak tido tp sepak2 lak.huhuhuh...

ara oh ara... penyeri hidup mama.

Read More »»

cuba2

.
0 comments

Read More »»

cuba2

.
0 comments



Read More »»

team building kelab jka @ pantai poly - 14 feb 09

.
0 comments

All the participants of jka team building
the chairman of civil eng club with committee (jalil wif fazli)
ice breaking (is it melting?)


taaruf session




Read More »»