Dec 1, 2008

CERAMAH "BUDAYA KERJA CEMELANG - FAMA RENGIT"

. Dec 1, 2008


salam.
pada 29/11/08 yang lalu iaitu hari sabtu aku telah dijemput oleh urusetia fama rengit untuk menyampaikan sebuah ceramah bertajuk " budaya kerja cemerlang".. ceramah tuh asalnya patut bermula jam 2.30 petang tap terpaksa dilewatkan pada 3 ptg sebb ramai peserta br sampi dr johor..after diorang check in br ceramah dpt dijalankan...



aku mulakan sesi petang itu dengan aktiviti team building.. peserta yang terdiri dari pekerja fama rengit seramai 32 orang dibahagikan kepada 4 kumpulan dan beberapa aktiviti telah dijalankan... alhamdulillah hasil feedback dar mereka, aktiviti yang dijalankan beri byk input pada mereka... kumpulan yang menang dlm aktivti itu ialah kumpulan puan faridah..tahniah diucapkan... ada yang tak sangka ceramah motivasi jd seceria itu...hehehe...mmg itu strategi aku dlm bg pengisian... problem basd learning.. i think that way can give more effect toword their motivation.



then, pukul 3.45 baru aku mulakan dengan ceramah motivasi. ada tayangan slide power point dan beberapa video berkaitan kerja dan alam kanak2. sepanjang sesi ceramah tersebut semua bg kerjasama terutama bila diminta menulis matlamat hidup masing2, betapa pentingnya setkan aim dlm hidup dan apabila diterangkan tentang hakikat kehidupan ini hanya sementara dan hakikat kematian, ramai yang teresak-esak terutama kaum ibu dan isteri..kata saya " nk tau nilai pengorbann, lihatlah isteri..nk tau nilai kasih sayang, lihatlah seorg ibu". lebih2 lagi bila diceritakan berkaitan pengalaman hidup masing2.satu perkongsian rasa ttg kehidupan dunia..
ada di kalangan mereka yang baru bekerja sebab kematian suami, aada pengurus, ada bhgn kewangan,ada yang kerja sebagai tukang cuci dsb. ada juga pasangan suami isteri dalam ceramah ini.

dalam ceramah ini, para peserta didedahkan tentang "ciri-ciri pekerja cemerlang, bagaimana membentuk organisasi cemerlang dan hala tuju pekerja dan organisasi"

ceramah berakir pada pukul 5.30 ptg dengan kesimpulan dan refleksi. seronok jumpa team fama rengit nih. saya doakan semoga berjaya di masa depan. insyaAllah...

"hidup biar berjasa"
p/s: paling lawak bila isi borang biodata penceramah, urusetia tengok tarikh lahir saya.. 810220..." eh muda lagi rupanya..."

0 comments: