Jun 18, 2009

^sebagai seorang hamba^

. Jun 18, 2009

bila memperkatakan tentang tugas sebagai hamba mama teringat tentang satu perkataan iaitu 'ikhlas'

seringkali kita mengungkapkan kata-kata ikhlas, pentingnya keikhlasan, adakah si anu itu ikhlas, bagaimana nak ikhlaskan diri kita dan sebaginya. tetapi adakah kita tahu apa yang dimaksudkan dengan keikhlasan. adakah ikhlas wujud di awal amalan atau hadir di akhir amalan?

mama ada terbaca satu buku berkaitan ikhlas ini. ikhlas ini terbahagi kepada dua:
1) ikhlas kerana kita ingin kan balasan. tapi balasan itu adalah balasan pahala dan syurga Allah swt.
2) ikhlas tanpa inginkan balasan. bila mana kita melakukan sesuatu perkara itu hanya kerana KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH. kita tidak kisah tentang balasan. kita redha dengan apa jua suruhanNya dan melaksanakannya dengan penuh keikhlasan kerana siapalah kita. hanya sebagai HAMBA.

antara kedua-dua ikhlas ini, yang mana pilihan hati? pada mama, mama nak kedua-duanya. mama memang hairan jika ada yang mempertikaikan sesuatu perkara yang dilakukan. ada yang lakukan kerana nak balasan dari manusia, gila glamer, nak menonjol, nak jawatan, nak bayaran dan sebagainya. sebenarnya jika kita fikirkan sedalam-dalamnya sesuatu amalan itu adalah asalnya adalah datang dari Allah. manusia hanya menyampaikannya kepada sesama manusia.

ikhlas semestinya hadir di awal amalan kerana bertepatan dengan sabda Nabi, "sesungguhnya setiap amalan itu bermula dengan niat"

namun ada juga ikhlas yang hadir di akhir amalan. ikhlas jenis ini selalunya merupakan 'hidayah Allah' kepada mereka yang terlupa menetapkan niat di awal amalan.


jadi, ikhlas sangat penting dan manusia hanya alat untuk kita meningkatkan amalan kerana KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH sudah semestinya sentiasa sukarela dan berlumba-lumba berbuat kebaikan.

mama> terus optimis dan bersangka baik dengan Allah :-)

4 comments:

en_me said...

salamm n thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg itteww..

Unknown said...

me. do i know you in real?

en_me said...

atik, y u say like that.. hmmm

roshaizul said...

wah, korang main chatting kat sini pulak ye