Jan 6, 2009

TIPS MEMILIH PERLINDUNGAN INSURANS (YANG SAYA RUJUK)

. Jan 6, 2009

Berikut adalah tips2 yang saya ingin kongsi yang mungkin dapat membantu anda dalam memilih produk insuran yang sesuai dengan anda. .

1. Tanya diri sendiri, adakah anda memerlukan perlindungan insuran?Jawab sejujur dari dalam hati anda, adakah anda memerlukan perlindungan insuran atau tidak. Jangan setakat ikut kawan atau setakat ada. jika sudah ada, ketahui n selidiki perlindungan yang ditawarkan kepada anda. Berbeza dengan caruman socso dan KWSP, insuran adalah salah satu lagi cara yang dapat membantu anda dan keluarga anda dari segi kewangan kerana ia dapat mengurangkan atau menanggung biaya pembiayaan kesihatan anda. Malahan prudential takafaul dapat memberi perlindungan kewangan walaupun anda tidak dapat bekerja kerana mengalami sakit kronik dengan membayar premium anda sehingga berumur 80 tahun.Malahan bahagian tabungan untuk polisi anda akan diteruskan sehingga ke umur 80 tahun.Sekurang2nya wang kwsp/pencen/simpanan anda tidak perlu digunakan untuk membiayai kos perubatan anda.

2. Kenal pasti perlindungan yang anda mahu dan yang anda mampu.Paling penting, anda perlu fahami dan halusi setiap polisi perlindungan yang ditawarkan kepada anda, fahami setiap perenggan atau terma yang dinyatakan pada setiap mukasurat. Ini adalah penting untuk anda memahami setiap ringgit yang anda laburkan itu akan dapat dituntut sepertimana yang termaktub.

3.Pastikan cara pembayaran yang memudahkan anda.Pastikan cara pembayaran premium bulanan anda memudahkan anda, bukan merumitkan. Kini pembayaran boleh dilakukan dengan mudah menerusi auto debit dari akaun simpanan anda atau potongan kad kredit. Saya cadangkan anda melakukan menerusi auto debit. Kerana mungkin 2 atau 3 tahun akan datang anda mungkin akan menamatkan akaun kad kredit anda.

4. Kalau boleh, ambil dari ejen sepenuh masa dan yang berpengalaman. Tetapi tidak salah jika mengambil polisi insuran dari ejen separuh masa jika anda merasakan mereka komited menjalankan tugas sebagai wakil insuran.Secara logik, wakil insuran sepenuh masa dan yang belum berkahwin pasti dapat memberi masa yang lebih berbanding wakil yang telah berkahwin. Jadi Semua itu harus diteliti kerana ia akan memberi kesan kepada anda kemudian nanti. Jadi pilih yang terbaik buat diri anda.

5. Jika anda masih tidak yakin dengan penjelasan yang diberikan oleh wakil insuran,Minta tempoh untuk berfikir dan bertenang. sekurangnya 3 hari. Fikir dahulu dan kajilah polisi yang ditawarkan itu dengan merujuk pada kawan yang arif dalam bidang insuran sahaja. Bandingkan polisi yang ditawarkan anda dengan polisi orang lain atau polisi yang ditawarkan syarikat insuran lain. Sekurangnya anda tahu, apa yang terbaik buat anda untuk hari ini dan masa akan datang.

6. Sekiranya anda telah pun ada perlindungan insuran yang diberi oleh pihak syarikat atau keluarga, bandingkan lah polisi yang diberi pada anda dan fikir untuk jangka panjang. Selalunya perlindungan insuran yang diberi oleh pihak syarikat hanyalah bagi tempoh masa anda bekerja semasa dengan syarikat sahaja. Jadi adalah bijak jika anda mengambil polisi persendirian untuk mengelakkan kesulitan dikemudian hari terutama setelah anda meningkat umur. Saya sendiri buat masa ini ada 3 perlindungan insuran, satu dari syarikat(selagi saya masih berkhidmat), polisi persendirian(prudential), dan polisi income hospital(maybank). Sekurangnya risiko jika berlaku kesulitan dikemudian hari dapat diminimumkan. Umum harus mengetahui kadar premium bulanan adalah berbeza mengikut umur, dan tahap kesihatan seseorang. Tahap premium untuk polisi yang ditawarkan hari ini mungkin berbeza pada sepuluh atau dua puluh tahun akan datang. Waktu yang sesuai untuk mengambil polisi insuran adalah seawal usia dimana bayaran premium adalah lebih murah dan kelulusan permohonan juga lebih mudah kerana risiko terkumpul adalah lebih rendah.

7. Pilih pelan perlindungan yang ada ikatan pelaburan(atau pelan pendidikan). Sekurangnya setiap ringgit yang ada bayar setiap bulan ada bahagian untuk pelaburan. Mungkin tidak sebanyak jika dibuat pelaburan secara total menerusi saham amanah atau unit trust, tetapi sekurangnya setiap ringgit anda mempunyai nilai yang memberi pulangan.Tanya wakil insuran anda, berapa banyak bahagian dari pembayaran anda itu dimasukkan ke dana bersama dan berapa peratus dilaburkan untuk mendapat pulangan.

8.Pilih perlindungan yang menawarkan kad perubatan, jika ada, kenal pasti jenis perlindungan yang ditawarkan oleh kad perubatan tersebut. Kenal pasti senarai klinik dan hospital yang menyertai senarai panel berdekatan dengan tempat tinggal anda.Bandingkan dengan kad perubatan yang lain jika anda tahu untuk memastikan kad perubatan yang terbaik bagi anda.Pastikan samada kad perubatan itu disediakan oleh pihak ketiga(third party) atau panel utama.

9.Tanya wakil insuran itu berapa tempoh yang diambil untuk proses kelulusan dan jika diluluskan berapa lama tempoh masa yang diambil untuk mendapat buku polisi untuk semakan lanjut

10.Tanya kaedah2 atau cara2 membuat tuntutan mengikut prosidur sebenar. Mungkin wakil yang bagus akan melakukan semuanya untuk anda(anda hanya perlu sign sahaja), tetapi anda masih juga perlu tahu proses tuntutan sekurang2nya anda tahu apa yang perlu dibuat apabila wakil insuran anda tidak membantu anda.

11. Tanya kaedah atau proses untuk menamatkan insuran mengikut cara yang betul dan berapa masa yang diambil untuk menamatkan polisi.

selamat membuat pilihan :-)

1 comments:

Anonymous said...

aku setuju!
tapi kalu ko dah ada insurans, pastu ada ejen insurans yang yang datang offer, dan ko tanak insuran yang dioffer tu, ko tanya dia

"kalau saya pergi offshore (pelantar minyak) insurans awak boleh cover ke?"

kompom dia mati kutu. setahu aku, kat malaysia ni hanya ING sahaja yang cover ko kalau ko gi offshore