1. Meja kerja bersih
Meja kerja yang bersih dari kertas kerja akan sangat membantu anda
untuk lebih fokus pada apa yang sedang dilakukan. Pekerjaan akan
cepat selesai karena pandangan tidak terganggu dengan tumpukan kertas
di atas meja.
2.Bekerja dengan prioriti
Yup, SEMUA pekerjaan memang penting untuk diselesaikan secepatnya.
Tapi, kita harus mampu membezakan mana yang perlu disegerakan, mana yang tdika perlu disegerakan. Bekerjalah dengan
priorii! Dan beban fikiran pun akan lebih berkurang.
3. Segera buat keputusan
Semakin cepat anda mengambil keputusan dalam menghadapi masalah,
semakin cepat pula masalah anda akan terselesaikan. And, guess what?
Anda tidak perlu lagi berlama-lama stress memikirkan masalah itu.
Bukan pekerjaan yang senang, tapi harus dilakukan secepatnya supaya
tidak bertangguh-tangguh. SEMANGAT!!
4. Delegasikan pekerjaan
Tidak ada orang di dunia ini yang boleh melakukan segala pekerjaan
tanpa bantuan orang lain. So, biasakan untuk membahagikan beban kerja
dengan orang lain di tempat kerja anda. Stress berkurang dan anda pun
akan punya lebih banyak masa luang untuk aktiviti lainnya.
Masih juga stress? Mungkinkah kerana anda tak punya pilihan lain dan
berasakan dipaksa untuk melakukan sesuatu yang sama sekali bukan minat
anda? Atau, lebih parah lagi... Anda berasa diperlakukan seperti lembu susu yang hanya menghasilkan keuntungan buat boss anda?
Kalau begitu, sudah saatnya anda bergerak maju dan bebaskan diri anda
dari stress! Caranya? Cari peluang bisnes sampingan yang boleh mendatangkan pendapatan tambahan. Dengan bertambahnya duit dan untung,
anda akan punya lebih banyak pilihan dan secara automatik stress pun jauh dari
pikiran anda... selama mencuba yer....
:-)
0 comments:
Post a Comment