Jan 28, 2011

event management (part2)

. Jan 28, 2011

soalan 8
macam mana nak buat planning awal untuk rancang sesuatu event
>ketahui kekuatan committee sbb kadang2 dalam masa satu minggu pun blh buat event jika strong ;-)
>dapat saja idea @ isu, tuliskan dalam satu kertas nama program, matlamat, objektif, aktiviti, peserta, bujet dll. ini dipanggil idea awal.
>paling kurang pun 2 minggu sebelum event paper work dh hantar.
>tarik ajk dan kongsi idea bersama 2-5 org ajk. buat surat lantikan ajk. buat meeting. then buat paper work properly. pastu submit kepada penasihat. dan jalankan aktiviti seawal mungkin.
>buat takwim perancangan di awal semester. berkaitan bujet dan tarikh sgt penting.

soalan 9
bg mana nak pastikan keadaan sentiasa terkawal
>ajk kena prihatin dan jgn syok sendiri borak2 bersama ajk sahaja
>tumpukan perhatian kepada peserta dan perjalanan majlis
>setiap ajk incaj tugas masing2. jgn leka
>dapatkan bantuan pihak yang berkelayakan jika perlu spt pengawal keselamatan dan polis jika perlu.
>perlu ada org yg berpengalaman untuk dirujuk semasa majlis berlangsung
>ajk keselamatan dan kawalan blh diwujudkan

soalan 10
bagaimana nk jalankan tugas jika ada 2 jawatan dalam satu masa
>seboleh2 elakkan hal ini,
>jika terpaksa juga, pastikan 2 tugas itu tidak sama beratdan tidak bertembung dalam satu2 masa.

soalan 11
tetamu vip yang tidak mesra
>tidak perlu ckp apa2..senyum sahaja sudah cukup jika mereka mcm tak nak layan anda
>mulakan perbualan dgn bertanya hal-hal spt "bagaimana perjalanan td?" tuan perlukan apa2? dll.

soalan 12
bg mana nk rancang kos dan modal bg sesuatu majlis
>ketahui apa yang perlu diutamakan cth bayaran penceramah jika program ceramah, pembelian barangan sukaneka dan hadiah sukaneka jika program sukaneka.
>senaraikan semua keperluan program - bergantung kepada jenis event. lepas dh senarai, ketahui sumber dan harga yang plg berkesan, mudah dan murah didapati.

beersambung

0 comments: