Mar 22, 2009

kenduri arwah Mohd Azlan (sepupu sblh hubby)

. Mar 22, 2009

salam.



hujung minggu hari tu (sabtu) aku bersama family menghadiri kenduri arwah di rumah mak saudara. ramai org dtg termasuk saudara mara terdekat dan jiran tetangga. memang best kenduri macam nih sbb dapat berkumpul dan bertanya khabar setelah lama tak jumpa. kesempatan ini aku gunakan sebaiknya untuk belajar tentang kehidupan sosial masyarakat kampung.



jika nak dibandingkan kehidupan di kampung mertua dengan kampung aku (kampung ikm aka ikatan kasih mesra) memang banyak sangat bezanya. nama sj kampung tapi kehidupan sudah jauh moden.

antara juadah yang dimasak secara gotong royong dalam majlis itu ialah
1. gaging masak kicap (diperap dengan rempah sblm dimasak)
2. masak lemak cili api nenas + ikan sepat masin)
3. asam pedas ikan selar
4. ayam gornag salut tepung

pencuci mulut

1. tapai pulut 9mme kesukaan aku)
2. tembikai
3. puding mangga (mak lang bikin)
4. kuih muih yang dibawa oleh jiran2 dan ditempah dari kedai.

selesai bacaan tahlil+yasin jamuan makan. memang seronok sbb golongan kanak2, muda dan tua sama2 beramah mesra..gitu lah kemanisan ukhwah :-) sempatlah aku bertanya resipi puding mangga mak lang yang sedap tuh...hehehe.

p/s : gotong royong atau rewang (kata org jawa) memang dapat mengeratkan hubungan silaturrahim. tp golongan muda skrg semakin lupa yer. lebih2 lagi jika tinggal di bandar mahupun kampung yang dh mengamalkan kehidupan bandar macam aku...

0 comments: