Mar 20, 2009

bangga jadi bekas pelajar SRKTM (UPSR 93)

. Mar 20, 2009

Besut muncul daerah terbaik UPSR di Terengganu

BESUT 13 Nov. - Sebanyak 615 daripada 3,723 calon dari 52 sekolah rendah di daerah ini berjaya memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini yang diumumkan hari ini.

Pencapaian itu membolehkan Besut muncul sebagai daerah terbaik di negeri ini dengan Sekolah Kebangsaan (SK) Tengku Mahmud terus unggul sebagai sekolah terbaik di daerah ini.

Pegawai Pelajaran Daerah Besut, Tuan Yusof Tuan Sulaiman berkata, seramai 72 daripada 175 murid SK Tengku Mahmud berjaya memperoleh 5A diikuti Sekolah Kebangsaan Kampung Raja dengan 56 daripada 134 muridnya memperolehi 5A.

Menurutnya, 13 calon SK Tok Motong pula memperolehi 5A diikuti Sekolah Kebangsaan Pengkalan Nyireh dengan 34 daripada 132 muridnya memperoleh 5A.

''Sekolah lain yang mencatatkan 5A ialah SK Pusat Jerteh (32 orang), SK Tengku Mahmud II (27 0rang) dan SK Kampung Baharu (23 orang)," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, anak kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Besut yang belajar di tiga buah sekolah turut tersenarai dalam bilangan murid yang memperolehi keputusan 5A.

Mereka ialah anak kepada bekas Menteri Besar yang juga ADUN Jerteh, Datuk Seri Idris Jusoh iaitu Umi Kalthum yang belajar di SK Tengku Mahmud serta anak ADUN Kota Putera, Muhammad Pehimi Yusof iaitu Amir Hakim yang belajar di SK Tengku Mahmud II.

Seorang lagi ialah anak ADUN Hulu Besut, Nawi Mohamad iaitu Fatin Noraina yang belajar di SK Darau.

Idris turut menyampaikan slip keputusan peperiksaan UPSR dalam satu majlis di SK Tengku Mahmud anjuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan.

0 comments: