Feb 19, 2012

persiapan menyambut kelahiran ahli baru dalam keluarga kecil kami

. Feb 19, 2012

masa anak pertama: Nur fatimah azzahra binti Noorhafiz (umur sekarang 6 tahun)
mama mula beli barang untuk persediaan menyambut kelahirannya seawal usia kandungan 6 bulan. boleh dikatakan persediaan amat sederhana. lebih-lebih lagi masa tu mama baru mula kerja. jadi duit pun tak berapa nak ada. setiap bulan ambil duit simpanan rm100 untuk membeli barang bayi. beli sedikit demi sedikit mana yang penting je.  antara yang masih diingat ialah kain lampin, baju bayi jenama fiffy warna biru,sarung tangan dan kaki fiffy, selimut, botol susu, berus botol susu, tisu lembab, tuala jenama fiffy, beg anakku, baju anakku, changing mat, bantal dll. set tilam kekabu di taja oleh ibu dan kain bedung warna biru kartun dan putih ditaja oleh mak mertua. tempat duduk bayi dalam kereta dibeli apabila sudah dapat gaji sebab gaji tunggakan mama dapat semasa dalam pantang. jadi, masa dalam pantang tu banyak jugalah barang bayi yang dibeli termasuk jugalah buaian dan lain-lain.


masa anak kedua : muhammad al fatih (umur sekarang 1 tahun 8 bulan)
memandangkan jarak kelahiran kedua ini 4 tahun dan rasa keterujaan untuk membuat persediaan lebih meriah. lebih-lebih lagi ekonomi mama sudah stabil. banyak betul barang bayi yang dibeli seolah-olah nak sambut anak sulung pulak. bila dapat tahu bayi yang bakal lahir ialah lelaki, banyaklah baju baru dibeli sebab baju yang lama tidak sesuai lagi.memang banyak lah pakaian bayi yang dibeli. bila dihitung keseluruhannya pakaian bayi baru dengan yang lama ialah hampir 30 pasang. yang mama baru beli ialah dalam 10 pasang. disamping baju, mama juga mula shopping online. barut,bedung dan baju bayi mama shopping online. bengkung bersalin pun beli online.memang banyak jugalah habis untuk kelahiran kedua.

masa anak ketiga : jantina belum diketahui (umur sekarang 7 bulan di dalam perut mama)
genap setahun umur al fatih mama mengandung lagi. cepat pula kali ni. bagus juga sebab mama memang suka anak ramai. sabtu lepas kami sekeluarga ke jaya jusco. membeli barang-barang bayi. mama sudah rancang untuk beli yang penting je kali ni. sebab barang-barang bayi semasa kelahiran al fatih dulu masih elok lagi. cuma tambah sepasang baju (untuk sambut bayi dalam bilik bersalin), sepasang sarung kaki dan sarung tangan, dua helai tuala, selimut. semua ni untuk persediaan semasa di hospital sahaja. mama juga beli 2 helai kain bedung (di taska nanti memang sangat berguna bedung untuk kegunaan setiap hari sebab bayi dalam bilik penyaman udara 8pg-5ptg). persediaan menyusu pula mama hanya perlu beli ice pack dan storage ebm. dua benda ni belum beli. takpe beli lewat sikit sebab nak guna bila dah kerja nanti selepas cuti 3 bulan.
setakat ini, bajet untuk menyambut kelahiran bayi ketiga ini sangat sedikit :

tisu lembab pureen -4.40
set mandian dll baby johnson - 8.90
sarung kaki dan tangan anakku - 6.90
seluar pureen- rm8.41
tuala - 10.90
baju pureen - 9.26
selimut bebe - 24.90
pet pet disposable diaper NB 56 - 29.90
minyak yuyi- 5.20
minyak bayi - 3.50
kain bedung 2 helai - 9.00
Jumlah = rm120.60

bajet ni besar kemungkinan akan bertambah lagi :-) itu belum persediaan untuk mama semasa dalam pantang nanti. insyaAllah minggu ni akan scan baby. semoga selamat semua ;-)

>>>makin besar keluarga makin bermakna kehidupan ini dan makin bertambah tanggungjawab menjaga dan mendidik amanak Allah ini :-)

6 comments:

S&M Little Footwear said...

Shopping baby prewalker online @"S&M Little Footwear"

Anonymous said...

The National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) predicts an 80% chance that the oil will hit the Miami area in August His only concern is his profits and not the welfare of the marine mammals.. [url=http://www.fillerobe.com]canada goose jacket[/url] "Because at the end of the day, when a couple gets divorced you know the fallout for children. [url=http://www.d2now.com]canada goose resolute parka online sale[/url] Veifflxsa
[url=http://www.jacketstorontoonsale.com]goose jackets parka expedition prices[/url] Wwayapwtu [url=http://www.louboutinstoreuk.co.uk]christian louboutin outlet online[/url] wewcvqrsv [url=http://www.cheapcanadagooseparkas.ca]canada goose jackets[/url]

Anonymous said...

Hello, i feel that i noticed you visited my website so i came to return the
want?.I am trying to find things to improve my site!
I suppose its ok to use a few of your concepts!!

Visit my web-site: cheap mac makeup

Anonymous said...

Excellent article. I absolutely appreciate this site.
Thanks!

My site ... fake ray ban sunglasses

Anonymous said...

Hello! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on.
You have done a wonderful job!

Feel free to surf to my site: cheap ralph lauren

Anonymous said...

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog
that automatically tweet my newest twitter updates.

I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

Feel free to visit my blog: Christian Louboutin Outlet