Dec 10, 2009

ayam perap bbq

. Dec 10, 2009

gambar ihsan dr intenet


hari tu mak mertua mama tanya resepi bbq kat mama. masa raya 2 tahun lepas (lama dah) mama ada buat bbq kt rumah mak mertua. kira macam jamuan raya bersama keluarga belah mertua la. kalu kt rumah mama (besut) mama goyang kaki n nganga je.hehehe kat rumah mak metua kena lah jdi chef pulak. maklumlah menantu tunggal (setakat ini la) dan yang sulung pulak tu. apa lagi..tunjuk skill lah..hahahaha...

ini resipi yang selalu mama buat kalu nk perap ayam bakar bbq.

resepi mama utk seekor ayam

  • 15 batang serai

  • 3 inci halia

  • 5 bwg putih

  • garam

  • gula

  • 10 sudu sos tiram

  • 5 sudu jintan manis(serbuk)

  • 3 sudu rempah kari

  • 3 sudu limau nipis (ambil jus)

resepi kwn maya mama

  • Seekor ayam yang telah dibersih dan di potong.

  • 10 ulas bawang merah

  • 5 ulas bawang putih

  • 3 batang serai1 senduk sos tiram

  • 2 sudu cili giling

  • 2 sudu cuka makan

  • 1 inci halia

  • 2 sudu serbuk lada hitam

  • garam dan gula secukup rasa

ini resipi yang sarat sikit... tp kalu yg plg simple... serai+bwg pth+halia+garam+gula+sos tiram je.

untuk pencicah

  • cili kering+asam jawa+gula+sos tiram+tomato dadu+bawang besar dadu je....

tp kalu nk senang, beli je sos thai Life kt kedai.hehehe...

sebenarnya yang penting rajin..mama kalu bab sediakan ramuan n perap takde masalah. tp kalu time bakar ayam lari jauh2 sbb tak tahan asap..huhuh..

mama > suka sgt tgk org makan apa yg kita masak kan...



3 comments:

lyd said...

yes akk
mmg seronok tgk org makan apa yang kita masak kan...
saya lak kalau kt umah tu, bila mak atau abah sebut je nak makan kek...terus je saya g dapur buatkan..huhu..seronok tgk abah makan..:)

nuratikahseman said...

lydia, ye ke? amboi rajin nye adik akak ni. tulah akak dh tak der ayah. selagi lydia ada abah n maa ni hargailah mereka ye.

en_me said...

sodappnyerrr ayam perap tewww..